Gamification in Tourism. Sau abordarea turismului de nisa

gamification in tourism

Se spune ca toamna se numara bobocii… si rezultatele in turism 🙂

Nu voi vorbi astazi despre rezultatele sezonului de vara ci despre un proiect de turism care a fost lansat in mijlocul verii. Este vorba de cartea “Gamification in Tourism: Designing memorable experiences” scrisa de Paul Bulencea impreuna cu Roman Egger.

Ce este  “Gamification”?

Recunosc ca am auzit de termenul “gamification” relativ de curand (sa fie vreo 2 ani, zic eu). Auzisem de el intr-un context legat de jocurile pe calculator si nu i-am dat prea mare importanta la momentul respectiv.

Intre timp am aflat mai multe despre ce inseamna iar cartea despre care vreau sa iti povestesc astazi se bazeaza pe acest principiu.

Gamification consta in folosirea elementelor si a regulilor de joc in contexte de business, cu scopul de a atinge un obiectiv specific, avand  ca si rezultat participanti mai implicati in proces.

Sau, altfel spus, traind experienta “jocului”, esti cu atat mai prins (implicat) in el. “Este o adevarata provocare sa implici ce se afla in spatele jocurilor (game design) cu scopul de a crea experiente captivante in diferite contexte” spune Paul Bulencea, unul din co-autorii cartii mai sus mentionate.

Toate bune si frumoase pana acum. Ce relevanta are insa in turism?

Si eu am fost curioasa si astfel l-am abordat pe Paul intr-un interviu pe Skype in care am inteles despre ce este vorba si mi-am dat seama ca informatia ti-ar putea fi utila si tie.

Paul Bulencea este Masterand in Inovatie in Turism (Salzburg University of Applied Science), Co-fondator Sideview (aplicatie mobila), Fondator WISIT (Worldwide Innovative Students in Tourism). A primit aprecierea Camerei de Comerţ a landului Salzburg, care l-a numit „Cel mai bun absolvent al Universităţii de Ştiinţe Aplicate din Salzburg”; este consultant în inovaţie în turism; speaker internațional în domeniul inovației în turism: World Travel Market (Londra, 2013), Enter Conference (Dublin, 2014), Universitatea de Ştiinţe Aplicate (Laponia, Finlanda), ALTStart Braşov, Universitatea Transilvania Braşov, American Hotel Academy (Braşov), Conferinta Gamification in Tourism (Ljubljana 2015), Travel Industry Club (Viena, 2015).

Pe 21 iulie 2015 a avut loc lansarea cartii sale,”Gamification in tourism”, la Brasov – orasul sau natal. Dupa lansare am avut ocazia sa aflu mai multe informatii despre ce inseamna gamification in turism, despre carte dar si despre ce asteptari sa avem de la turism in viitor.

Ideea cartii i-a venit in timpul masteratului din Salzburg cand a facut un studiu in tehnologie si inovatie in turism iar una din temele propuse a fost chiar Gamification in turism. Pe vremea aceea, Roman Egger, co-autorul cartii proaspat lansate i-a fost profesor.

Povestind despre ideea cartii cu Paul, mi-a vorbit si despre un alt concept – nou pentru mine – numit “Imagineering” sau “experience design”. Cuvantul vine dintr-o combinatie de cuvinte intre “imagination” si “engeneering” si vine de la “Imageneers” = cei care gandesc experientele din parcul Disney. Acestia isi imagineaza scenarii fara a se gandi la bariere, apoi se gandesc cum sa le implementeze.

“In turism multi dintre noi facem acelasi lucru. Ne imaginam care ar fi experienta turistica ideala pentru clientii nostri. Apoi incercam sa cream un mediu care sa ridice nivelul de probabilitate ca acesta experienta sa se intample. Experience design este o abordare strategica care vine cu un set de unelte (folosirea unei tematici, implicarea celor cinci simturi, intarirea tematicii pe tot parcursul experientei, etc.) si propria filozofie in a face aceasta experienta posibila.

Un exemplu de experienta turistica care foloseste Experience Design sau Imagineering cu succes este festivalul de muzica Tomorrowland din Belgia care an de an reuseste sa isi vanda toate biletele in cateva secunde.”

De la Experience Design n-a mai fost decat un pas. Practic de aici incepe partea frumoasa a lucrurilor si de aici am inceput sa inteleg legatura concreta cu turismul- crearea de experiente memorabile.

Pentru a intelege mai bine conceptul de gamification introdus in turism l-am rugat pe Paul sa imi dea un exemplu concret din turism, de oriunde in lume.

“Pe langa crearea unui mediu captivant cu ajutorul uneltelor conceptualizate de Experience Design trebuie sa ne gandim si la oferta de activitati a unei organizatii. Aici putem sa invatam foarte mult de la felul in care jocurile sunt create si elementele care le definesc.  De exemplu in Hannover o linie jucausa desenata pe asfalt  pe o distanta de 4200 m te conduce usor printre cele mai importante obiective turistice din oras. Practic, urmarind linia rosie pasesti intr-o adevarata poveste pe care o traiesti tu, in ritmul tau (poti sta cat doresti la fiecare obiectiv turistic in parte). Traseul este insotit si de o brosura cu explicatii (detaliile le gasesti pe link).”

Un alt exemplu vine de la www.whaiwhai.com: un oras precum New York, Milano, Roma, Venetia sau Florenta poate fi inceputul unei aventuri in care TU esti eroul principal sau www.geocaching.com o aplicatie care iti transforma orice plimbare intr-o cautare de comori. “

“Cu cartea Gamification in Tourism am combinat Experience design cu Gamification pentru a inspira industria turismului in dezvoltarea de experiente turistice memorabile, experiente care vand toate locurile in cateva secunde. Am combinat Tomorrowland cu Geocaching .”

Cred ca ai inteles ideea iar pentru a afla mai multe detalii te las sa citesti cartea. Aceasta este structurata in doua parti.

In prima parte (cea teoretica) se vorbeste despre:

  • Importanta experientei memorabile in contextul economic actual. De ce ea reprezinta un mod de crestere a competitiviatii si evitare a canibalismului in turism.
  • ce este experience design si gamification
  • factorii care ii fac pe oameni sa calatoreasca
  • ce face ca o experienta sa fie memorabila in turism si ce ii face pe oameni sa isi doreasca astfel de experiente?
  • de ce este un joc captivant?
  • puntea dintre experience design, gamification si motivatia de a calatori – modelul PERMA : positive emotions, engagement, relationships, meaning, accomplishment (cele 5 nevoi care, daca sunt satisfacute, rezulta bunastarea)

Partea a doua a cartii este partea practica unde gasesti exemple de aplicabilitate in turism.

Cartea “Gamification in tourism” se adreseaza astfel celor care vor sa inoveze in turism, celor care vor sa duca aceste idei mai departe si celor care cauta inspiratie in a crea experiente memorabile de vacanta pentru clientii lor. Cartea poate fi considerata potrivita mai ales turismului de nisa pentru ca, il citez pe Paul “atunci cand ai o tematica, e mult mai usor sa organizezi orice”.

Daca vrei sa comanzi si tu cartea o gasesti pe Amazon, iBooks, Google Play iar mai multe detalii atat despre carte cat si despre modalitatile in care o poti comanda gasesti pe  www.gamification-in-tourism.com 

Paul nu locuieste in Romania insa vine in tara ori de cate ori are ocazia. Noi ne-am gandit ca pe viitor ne-am dori sa il avem prezent la unul din evenimentele pe care le organizam sa ne povesteasca personal despre gamification. Sper sa revin cat de curand cu vestea aceasta!

Carmina Nitescu

autor Carmina Nitescu

Fac consultanță de business, marketing, comunicare și social media pentru companiile de turism, sunt trainer, coach și organizator de evenimente tematice. Tel: 004 0745 310 811 | Email: carmina@turismmarket.com
Tags: gamificationgamification in tourismPaul Bulenceaspecialisti in turismturismturism market

Leave a Reply